Informasjon vedrørende koronaviruset
Informasjon vedrørende koronaviruset
Situasjonen er i konstant endring. Siden er oppdatert 3. juni klokken 11:30.
Avbestilling av reiser
UD fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land i hele verden. Rådet gjelder til 20. august. Danmark er unntatt for det globale reiserådet fra og med 15. juni.
Det er knyttet endel usikkerhet til reiserådet, og innen 15. juni vil UD vurdere om det kan åpnes for flere land i Norden, og litt senere til enkelte land i Europa. Ettersom rådene vil bli endret etterhvert som flere land åpner for innreise, dekkes avbestilling av reiser som har avreise 14 dager frem i tid.
Vent med å avbestille
Vi vil gjerne at du venter fram til avreisedato før du avbestiller reisen din, fordi:
Kontakt da selskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon. Først når dette er avklart, kan du melde saken til oss.
Når du har fått skriftlig tilbakemelding fra reisearrangøren eller flyselskapet om hva de dekker, kan du melde saken til oss. Reiseforsikringen dekker bare det du ikke får refundert fra reisearrangøren eller flyselskapet.
Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av reise til land/område som allerede hadde et reiseråd på bestillingstidspunktet for reisen. Dette gjelder også hvis nåværende reiseråd blir forlenget utover 20. august. Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.
Har du fått tilbud om cashpoints, voucher eller verdikupong fra reisearrangør eller flyselskap?
Alle typer reiseoperatører, hoteller og overnattingsteder kan tilby refusjon i form av cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong (voucher). Dersom du takker nei til en slik refusjon, takker du nei til erstatning for den avbestilte reisen eller overnattingen, og du vil heller ikke få det dekket av reiseforsikringen.
Dersom du alt har fått cashpoints, voucher eller verdikupong av reiseoperatøren eller overnattingsstedet, kan du bruke dem på et nytt opphold eller reise senere.
Beløp du ikke får refundert kan du søke om å få dekket hos Tide Forsikring.
Pakkereiser skal refunderes av reisearrangøren dersom Utenriksdepartementets reiseråd gjelder ditt reisemål og din reiseperiode. TUI, Ving og Apollo har eksempelvis kansellert alle reiser frem til 20. august, og de vil refundere innbetalte beløp for disse reisene. Det kan ta litt tid, da myndighetene har vedtatt en midlertidig forskrift som sier at reisearrangør må tilbakebetale innen tre måneder for avbestillinger som gjøres fram til 14. juni. Informasjon om rettigheter for pakkereiser(forbrukerrådet.no).
Unngå å få skademeldingen i retur, legg ved dokumentasjon
Når du søker om erstatning på reiseforsikringen hos oss, ber vi om tilhørende dokumentasjon på refunderte utgifter (også tilbudt cashpoints, voucher eller annen verdikupong) eller bekreftelse på avslag. Dersom du ikke har vært i kontakt med flyselskapet eller reisearrangøren først, og mangler dokumentasjon, vil du dessverre få sendt reisesaken i retur med melding om å innhente nevnte dokumentasjon.
Hold deg oppdatert om situasjonen
Fremskyndet hjemreise fra utlandet
UD rådet 14. mars alle norske borgere på reise i utlandet om å reise hjem så raskt som mulig. For at reiseforsikringen skal dekke dine merutgifter til fremskyndet hjemreise, må hjemreisen ha blitt gjort så snart som mulig etter at dette rådet ble gitt.
På bakgrunn av at det har gått en tid siden dette rådet ble gitt av UD, dekker vi ikke lenger fremskyndet hjemreise til Norge. Hvis det har oppstått omstendigheter som akutt sykdom eller utreiseforbud ber vi om at du kontakter oss.
Norske borgere som er på reise i utlandet, oppfordres til å registrere reisen sin på reiseregistrering.no Da kan du motta nyttig informasjon fra UD. Vi anbefaler også at du følger UD på Facebook. Her finner du oppdatert informasjon om viktige flyavganger til Norge.
Hva forsikringen kan hjelpe deg med
Du må selv kontakte flyselskap eller reisearrangør. Vi har dessverre ikke mulighet til å ordne det for deg. Du kan søke om å få dekket dine merutgifter hos Tide Forsikring.
Forsikringen dekker ikke når du:
Er reisen din langt frem i tid?
Dersom du allerede nå er helt sikker på at du ikke kommer til å reise, uansett hvordan situasjonen er ved avreise, kan det være fornuftig å avbestille nå.
Men da må du også være forberedt på at du kan risikere å tape et eventuelt depositum, eller det du ikke får refundert fra reisearrangøren.
Dersom det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, kan du melde tapet på reiseforsikringen.
Det er også viktig å være klar over at dersom det ikke foreligger et reiseråd på avreisedatoen din, har du ikke krav på å få utgifter for reisen refundert og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.
Vi følger utviklingen av reiserådene og vurderer situasjonen fortløpende.
Vi har stor pågang av henvendelser i forbindelse med Koronavirus. Les denne informasjonen før du kontakter oss, https://tideforsikring.no/informasjon-vedrorende-koronaviruset/.
For innmelding av krav ved avbestilling, hjemreise og uforutsette utgifter bes dette meldes inn via Min Side eller på e-post reiseprivat@tideforsikring.noog du vil få svar fortløpende. På denne måten vil vi sikre at de som har kritiske henvendelser når oss på telefon.