Det er ergerlig å bli syk i ferien. Det er enda ergerligere hvis man må legge ut på en lang kjøretur med taxi eller offentlig transport til et sykehus eller en legeklinikk for å tilsyn av en lege.
Dette er bakgrunnen for at SOS International nå utvider samarbeidet med lokale partnere, slik at uheldige reisende i mange tilfeller kan få besøk av en lege på hotellet eller i ferieleiligheten i stedet for å måtte ta seg til en lege på egenhånd.
– Det er ikke alltid spesielt bra å måtte legge ut på en lengre kjøretur når man selv er syk eller har barn som er syke. Derfor vil vi gjerne tilby denne ekstratjenesten hvor vi kan sende ut en lege eller sykepleier, sier Karin Tranberg, divisjonsdirektør i SOS International.
SOS International forventer at særlig eldre mennesker og barnefamilier kommer til å benytte seg av den nye tjenesten House Call Service. Reisende må som vanlig ringe til SOS Internationals alarmsentral ved sykdom. På alarmsentralen i København vil det bli vurdert om pasienten kan nøye seg med tilsyn og behandling av lege på hotellet.
Det forventes at slike sykebesøk kan være aktuelt i forbindelse med blant annet mageinfeksjoner, hvor det er ekstra ubehagelig å måtte forflytte seg ut av hotellet.
Den nye tjenesten House Call Service lanseres i forbindelse med høstferien når det er mange barnefamilier på ferie. Oktober er samtidig innledningen til seniorenes reisehøysesong.
Kilde: SOS-international
Med tjenesten House Call Service imøtekommer SOS International mange reisendes behov for å få legebesøk på hotellet eller i ferieboligen i Spania, Portugal og i Andorra.