Finanstilsynet har i brev av 24.06.20 til Tide Forsikring informert om at Finanstilsynet har vedtatt å slette Tide Forsikring AS fra virksomhetsregisteret. Tide Forsikring informerte i dialog med Finanstilsynet om hvilke konsekvenser dette ville ha for selskapets kunder, og ba om at gjennomføring utsettes. Finanstilsynet ga i brev av 29.06.20 en presisering om at Tide kan opprettholde driften rundt vedlikehold og oppfølging av eksisterende kunder i 2 måneder. Nysalg skal opphøre umiddelbart.
Tide Forsikring har i brev av 14.07.20 påklaget Finanstilsynets vedtak, og bedt om at gjennomføring utsettes inntil klagebehandling er gjennomført. I Tides klage er det redegjort nærmere for Tides vurdering av situasjonen, og av hvorfor tilbaketrekking av registrering anses som en urimelig og ubegrunnet reaksjon. Svarbrevet kan leses her. Tide Forsikring mottok 16.07.20 brev fra Finanstilsynet med bekreftelse på at gjennomføring utsettes inntil klagebehandling er gjennomført. Finanstilsynet opprettholder imidlertid kravet om at nysalg skal opphøre. Se Finanstilsynets brev her.
Finanstilsynet besluttet 07.09.20 å opprettholde sitt vedtak, og å sende klagen videre til behandling i Finansdepartementet. Tide Forsikring sendte umiddelbart deretter anmodning til Finansdepartementet og ba om fortsatt utsatt gjennomføring så lenge klagen er under behandling hos dem. Tide mottok 18.09.20 brev fra Finansdepartementet om at vedtaket ikke skal iverksettes før klagesaken er endelig avgjort. Samtidig opprettholdes forbudet mot formidling av nye forsikringer. Finansdepartementets brev kan leses her.
Finanstilsynets vedtak kan leses her.
Din forsikringsavtale via Tide Forsikring løper videre inntil du mottar skriftlig informasjon fra Tide eller vår(e) forsikringsleverandør(er) om annet. Finanstilsynets vedtak innebærer at vår virksomhet videreføres som tidligere inntil Finansdepartementet eventuelt beslutter å opprettholde Finanstilsynets vedtak.
Se også spørsmål og svar nederst i dette innlegg.
Skulle det oppstå skade under dine forsikringsdekninger, må disse meldes etter vanlige retningslinjer. Skadeoppgjør håndteres løpende etter ordinær praksis.
For at din forsikringsavtale skal holdes løpende, og for at du skal ha rett på skadeoppgjør ved eventuell skade, er det en forutsetning at du betaler løpende premiekrav. Premie innbetales til egen konto, som holdes adskilt fra Tides forretningsmessige drift. Betalingen overføres direkte til forsikringsgiver, og kan ikke benyttes til annet enn dette.
Selskapet arbeider for å sikre langsiktige løsninger som vil gi Tide videre inntekter og drift, og som vil gi alle våre kunder den trygghet og de avklaringer de trenger med tanke på sine forsikringsavtaler.
For våre medarbeidere er den til enhver tid viktigste oppgave å påse at henvendelser fra kunder håndteres på den profesjonelle måte som alltid skal kunne forventes og kreves.
Vi beklager de ulemper situasjonen måtte medføre for våre kunder og samarbeidspartnere, og lover at vi skal gjøre det vi kan for at ulempene skal bli minst mulig.
Samtidig har vi forståelse for at du som kunde kan oppleve noe usikkerhet. Vi har derfor satt inn noen av de vanligste spørsmål vi mottar sammen med tilhørende svar under. Har du spørsmål du ikke finner svar på der, eller du ønsker ytterligere informasjon tar du kontakt med kontaktpersonene angitt her.
Eventuelle spørsmål om din forsikringsavtale kan rettes til din lokale forsikringsrepresentant, eller til Tide Forsikrings kundesenter på telefon 35 98 58 00
Øvrige henvendelser kan rettes til Administrerende Direktør Ørjan Stenberg, på e-post orjan.stenberg@tideforsikring.no eller per telefon 95 16 87 86
Nei. Tide er ikke og har ikke planer om å bli nedlagt. Dine rettigheter som kunde mot Tide Forsikring og alle våre forsikringsleverandører opprettholdes. Dersom det mot formodning skulle bli endring i dette vil du få skriftlig varsel fra oss eller våre leverandører i god tid før eventuelle endringer skulle skje.
Nei. Dine forsikringer løper uendret videre, og Finanstilsynet bekrefter ved sitt seneste brev at fornyelser kan sendes ut fra Tide på ordinært vis så lenge saken er under behandling. Fra Tides side mener vi at vi har gode argumenter for at Finanstilsynets beslutning må omgjøres – se eventuelt våre nærmere kommentarer i vår klage her.
I tråd med den godkjenning Insr har fått fra Finanstilsynet til å overdra sin forsikringsportefølje til Storebrand, vil også Tides kunder med forsikringer levert av Insr bli overført til Storebrand ved hovedforfall. Nærmere informasjon om overføringen vil bli sendt den enkelte kunde i forkant av at fornyelse skal utstedes. Du trenger som kunde ikke å foreta deg noe for at forsikringene skal bli overført.
Inntil forsikringene er overført løper Tides drifts- og serviceansvar uendret som tidligere.
Finanstilsynets vedtak innebærer at Tide ikke kan drive med nysalg. Vi jobber med å finne løsninger på dette, og håper å kunne komme tilbake innen kort tid med avklaring på hvordan nye produkter kan tegnes inn direkte via våre lokale forsikringsagenter. Dette har for øvrig ingen praktisk betydning for løpende forsikringsforhold og for vår anledning og plikt til å sende ut fornyelser på vegne av våre leverandører.
Finanstilsynets vedtak har ingen konsekvenser for dine rettigheter som kunde. Dine rettigheter ved skade består som tidligere uavhengig av hva som måtte skje med Tides posisjon som forsikringsagent. Skadeoppgjør dekkes direkte av forsikringsleverandør, og forsikringsleverandør vil være forpliktet til å håndtere dette så lenge din forsikringsavtale løper.
Tide er sterkt uenig i Finanstilsynets vurderinger, og kan ikke se at det er grunnlag for å trekke vår registrering som forsikringsagent. Våre synspunkter er nærmere omtalt i vår klage på vedtaket, se her. Vår viktigste oppgave har vært og er fortsatt å sikre at alle våre kunder får den behandling som de kan forvente og kreve etter inngåtte forsikringsavtaler. Vi vil fortsette å gjøre dette arbeidet også fremover.
Din forsikringsavtale løper som tidligere inntil den fornyes. Ved fornyelse vil ny polise bli utstedt fra Storebrand, se spørsmål 2 over.
Som kunde beholder du uansett alle dine rettigheter mot Tide og våre forsikringsleverandører inntil du har mottatt skriftlig informasjon fra oss eller forsikringsleverandør om noe annet.
Ja. All forsikringspremie som betales til Tide er våre forsikringsleverandørers eiendom. Premien overføres direkte til leverandør, som på sin side er ansvarlig for å påse at våre skadebehandlere alltid har midler til å behandle skader og utbetale skadeoppgjør. Så lenge du betaler løpende forsikringspremie vil du beholde alle dine rettigheter som kunde mot forsikringsleverandør, uavhengig av hva som måtte skje med Tide.